احکام عزاداری (۲): ویژگی های عزاداری مطلوب

زمان تقریبی مطالعه: < 1 دقیقه
۰
(۰)

ویژگی های عزاداری مطلوب:

عزاداریِ مطلوب از نگاه فقهای بزرگوار چند ویژگی باید داشته باشد. مهم ترین و اولین ویژگی این است که باید ارتباط عاطفی مردم و اهل بیت علیهم السلام را زیاد تر بکند. دومین ویژگی بالا بردن سطح معرفت مردم نسبت به حادثه ی عاشورا است. ویژگی سوم این که باعث شود اطلاعات دینی مردم به مذهب تشیع افزایش پیدا کند. لذا همه ی کسانی که دست اندرکار مجالس اهل بیت علیهم السلام هستند باید با تمام توان در جهت یک عزاداریِ مطلوب حرکت کنند.

چند نکته را در این خصوص عرض میکنم. این که فرمودید درباره‌ی مستحبات، مستحباتی مثلِ برپایی مجالس، گریه کردن، سینه زدن، لباس سیاه پوشیدن و امثال آن که مستحب شمرده شده، اینها همه به جهتِ این است که این مجالس پر بار تر شود و و توجه به آن جلب شود و باعث شود که ما به یاد اهل بیت و خوبی ها بیفتیم و به یاد اهل بیت افتادن یعنی حرکت به سمت آنها، یعنی ترک گناه، یعنی انجام واجب. یعنی همه‌ی خوبی‌هایی که اهل بیت علیهم السلام و امام حسین عله السلام به دنبال آن بودند

همچنین مطالعه کنید:

 اصول و قواعد هیئت داری 

 

میگویند چرا ماتم و گریه و اشک را در بین مردم رواج میدهید؟ این ماتم و اشک برای ماتم و اشک نیست، برای ارزشهاست. آنچه پشت سر این عزاداریها، بر سر و سینه زدنها، اشک ریختنها وجود دارد، عزیزترین چیزهائی است که در گنجینه‌ی بشریت ممکن است وجود داشته باشد؛ او همان ارزشهای معنوىِ الهی است. اینها را میخواهند نگه دارند که حسین‌بن‌علی مظهر این ارزشها بود. یادِ آنهاست؛ زنده نگه داشتن آنهاست. (۱۳۸۶/۱۰/۱۹)

حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای

این پست چقدر مفید بود؟

برای رتبه بندی روی یک ستاره کلیک کنید!

نظر خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما درج نخواهد شد