ترک حرام (گناه)، گام اولِ ورود به معنویتِ نابِ اسلامی، در بیان رهبری؛

زمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه
۰
(۰)

گاهی افرادِ علاقه‌مندِ به مسیرِ معنویت، به قول مرحوم آیت الله العظمی بهجت رضوان الله تعالی علیه، به دنبال ذکر و وردِ عجیبی می‌گردند که در هیچ جا و هیچ کتابی نیست! در حالی که رشدِ معنوی هم پلکانی دارد و مانند رشدِ علمی و مهارتی، باید گام به گام طی گردد، تا طالب را به مقصد برساند و از هلاکت برهاند. چه خوب است که در زمانی که دنیایِ غبارآلودِ غرب، با در نظر گرفتنِ اهدافِ کلانِ خود برای دین‌زدایی از جامعه‌ی ایرانی و نفوذ فکری و عقیدتی بر ذهن و قلبِ جوانِ ایرانی در حال یک #جنگِ_ترکیبی و شناختیِ تمام عیار است و تمام تلاشِ خود را به کار گرفته‌ است، تا با روش‌های گوناگون معنویت‌های کاذبی را به جای معنویت حقیقی جا بزند، ما نیز در راستای #جهاد_تبیین، مقداری پیرامون معنویتِ ناب، حقیقی و اصیل اسلامی سخن گفته و آن را تبیین نمائیم. در این باره، با اتکا به سخنان امام خامنه‌ای مد ظله العالی، مطالبی را به مرور بیان خواهیم کرد.

 

▫️ممکن است این سوال مکرراً در ذهنِ انسان بیاید که راه تقرب به درگاه پر عظمت الهی کدام است؟ پله‌ی اولآ پیمودنِ مسیر بندگی کدام است؟ انسان باید چه کند و چگونه عمل کند، تا مُقَرَبِ درگاه حق تعالی شود؟ در این باره توجه شما را به یکی از بیاناتِ مهمِ امام خامنه‌ای جلب می‌کنیم:

 

ما شنیدیم که بزرگان می‌فرمودند مهم‌ترین مطالب این است که انسان از گناه بپرهیزد؛ از گناه اگر پرهیز کرد، آن‌وقت خیرات الهی و خیرات معنوی به سمت او سرازیر میشود، فتوحات الهی به روی او باز میشود؛ امّا کسی که دچار گناه است ولو عبادت هم میکند، ولو کارهای خوب هم انجام میدهد، امّا این گناه، این زخم، این رخنه‌‌ای که در این استخر وجود دارد -که ما مکرّر مثال زدیم؛ عرض کردیم مثل استخری که چندین لوله‌‌ی قطور آب، مدام آب میریزد در این استخر، امّا استخر پر نمیشود؛ وقتی نگاه میکنید، می‌بینید دیواره‌‌ی استخر تَرَک دارد، ته استخر سوراخ دارد، نمیگذارد آب پر بشود -نمیگذارد که رحمت الهی او را فرا بگیرد. میفرمودند اوّلین کار این است که انسان این رخنه‌‌ها را بگیرد؛ این رخنه‌‌ها گناه است.اوّل این آلودگی‌‌ها را از دل خود، از جان خود پاک کنیم تا ویتامین‌‌های عبادت که در وجود ما وارد میشود، بتواند اثر خودش را ببخشد. (شرح حدیث در ابتدای جلسه درس خارج فقه- ۱۳۹۲/۰۷/۰۸)

 

همانطور که رهبری اشاره فرمودند، مطابق با آنچه از نقل و سیره‌ی عالمانِ وارسته و پرهیزکار شیعه واصل می‌شود، اولین گام برای رشدِ معنویِ انسان از نگاهِ اسلامِ نابِ شیعی که تا پایان عمر ادامه دارد، رسیدن به ملکه‌ی ترک گناه است. یعنی اینکه آنقدر انسان در ترک گناهان و معصیت‌ها پیش برود، که دیگر از روی اختیار و عمد گناهی از او صادر نشود و همچنین گناه نکردن برای او ملکه شده و به صورت سهل و ساده حاصل شود. اما یک سوالِ اساسی در اینجا وجود دارد که می‌تواند بسیار کلیدی و راهگشا باشد. سوال این است که مقدمه‌ی ترک گناه چیست؟ آیا جز این است که که برای ترک گناه در ابتدا لازم است تا گناه را بشناسیم؟

 

دقت کنید. گام اول گناه ئشناسی است. اگر عمداً گناه را نشناسیم و آن را مرتکب شویم، این خود عامل تاریکی درون و بی تقوایی است. همیشه شنیده‌ایم که تقوا یعنی پرهیزکاری. اما پرهیز از چه چیز؟ به زبان ساده، یعنی پرهیز از نافرمانیِ خداوند. وقتی خداوند می‌گوید گناه نکن، انسان بگوید چشم و از نافرمانی‌اش بپرهیزد. این یعنی گام اولِ تقوا. اینجاست که خواهیم فهمید، التزام به احکام شرعی و شناخت واجبات و محرمات و عمل کردنِ کامل به آن‌ها، اولین گام ورود در معنویت ناب اسلامی است که بزرگان و عارفانِ حقیقی همیشه به آن تاکید داشته‌اند. این یک شاه کلید بزرگ و گنیجه‌ی عظیم است.

این پست چقدر مفید بود؟

برای رتبه بندی روی یک ستاره کلیک کنید!

نظر خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما درج نخواهد شد