موضع مطالبه، فصل الخطاب حقوق زن در تنازع اسلام با غرب (۲)

زمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه
۱
(۱)

در اسلام عزیز، ارزشِ انسانیِ زنان و مردان به تقوا و بندگی آن‌هاست. در اسلامِ عزیز، یک زن الگوی تمام بشریت و علت خلقت آسمان‌ها و زمین است. یک زن مادر ائمه‌ی اطهار علیهم السلام است. بغض و حب یک زن بغض و حب خداست. در اسلام عزیز، هزار مرد جان می‌دهند، تا نامحرمی به یک زن نگاه چپ نیندازد. در اسلام عزیز، زیرِ پای مادر بهشت برینِ خداست. در اسلام عزیز، حتی اخم کردن و ترش رویی به زنان حرام است

برای این که بتوان جایگاه زن را در میان اندیشه‌های غبار آلودِ غربی بازشناسی کرد، باید دید که متفکرانِ غربی درباره زن چه می‌گویند. بررسی این مطلب در حوصله این یادداشت نمی‌گنجد؛ اما می‌توان به چند جمله‌ای اشاره نمود، تا محل بحث روشن شده و مطلب در اینباره واضح گردد.

برای مثال آرتور شوپنهاور می‌گوید:

زن حیوانی است با گیسوان بلند و افکار کوتاه!

یا فیلسوف مشهور غربی، فردریش نیچه می‌گوید:

وقتی نزد زن می‌روی شلاق را فراموش نکن!

امثال این نظرات که توسطِ اندیشمندانِ غربی ارائه شده و به زن جلوه‌ای حیوانی می‌دهند فراوانند؛ اما آنچه مهم است همان مسئله است که در اندیشه غربی به زن صرفا با نگاه جنسیتی نگاه می‌شود. آنچیزی که از نقطه نظرات آلوده اندیشانی مانند نیچه، روسو، کانت، شوپنهاور و…بدست می‌آید این است که در این تفکراتِ منحطِ منقطع از وحی، ملاک ارزش گذاریِ انسان جنسیت و ملاک ارزش گذاری زن جذابیت است. ایشان با سوء استفاده از احساساتِ الهی زن او را به بردگی می‌کشانند و با تکیه بر تفکراتِ سرمایه دارانه و لذت گرایانه سعی در پر رنگ کردنِ بعدِ جنسیتی در زن می‌کنند. زن در تبلیغاتِ تجاریِ ایشان عنصری برای جاذبه جنسی در جهتِ فروش بیشترِ محصولاتِ تجاری است. زن در این تفکر آنچنان تحقیر می‌شود که گاهی در شمار حیوانات آمده و افسار به گردنِ او می‌زنند و در خیابان‌ها به این سو و آن سو می‌کشند. امروزه در برخی از فروشگاه‌های خاص در کشورهای غربیِ به ظاهر متمدن، زن مانند یک برده‌ و عروسکِ جنسی در پشت ویترین‌‌های شیشه‌ای گذاشته شده و با آویزان کردن قیمت روی بدنش، صرفا بر مبنای زیبایی‌های ظاهری و مقدار چین و چروک‌های پوست و سن و سالش فروخته می‌شود. این وضعیت اسف‌بارِ زن در غرب، حاصلِ همان تفکرِ سرمایه دارانه‌ی غربی برای سوء استفاده از زنان است. مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با بانوان دراین باره اینگونه فرمودند:

 

در نظام سرمایه‌داری دو جور از زن سوء استفاده میشود:

۱️⃣ یکی در مورد خود کار؛همین الان در بسیاری از کشورهای غربی، مزد زن برای کارِ مشابه با مرد، کمتر از مرد است، یعنی همان کار مرد را به زن محوّل میکنند، مزد کمتری میدهند؛ چون ضعیف‌تر است، چون زورپذیرتر است؛ این [جور] است. این یک جور سوء استفاده است.

 

۲️⃣ یکی هم چون مرد جنس برتر است، زن وسیله‌ی التذاذ مرد قرار بگیرد. همه ‌کار کردند برای اینکه بتوانند زن را قانع کنند که امتیاز او به نوع رفتاری است که جذّابیّتهای جنسی او را برای مرد بیشتر کند؛ همه‌ی تلاش را کردند. این داستانِ خیلی غم‌انگیزی است؛ من در این زمینه‌ها خیلی چیزها خوانده‌ام که واقعاً آدم نمیتواند [بیان کند].

این نگاهی کوتاه به جایگاه زن در غرب بود؛ اما در اسلام عزیز، ارزشِ انسانیِ زنان و مردان به تقوا و بندگی آن‌هاست. در اسلامِ عزیز، یک زن الگوی تمام بشریت و علت خلقت آسمان‌ها و زمین است. یک زن مادر ائمه‌ی اطهار علیهم السلام است. بغض و حب یک زن بغض و حب خداست. در اسلام عزیز، هزار مرد جان می‌دهند، تا نامحرمی به یک زن نگاه چپ نیندازد. در اسلام عزیز، زیرِ پای مادر بهشت برینِ خداست. در اسلام عزیز، حتی اخم کردن و ترش رویی به زنان حرام است (طبق فتوای امام خمینی ره و امام خامنه‌ای مد ظله العالی). در کتاب آسمانی اسلام عزیز، بیش از ۴۰۰ آیه درباره هویت، کرامت، وظیفه و شان زن نازل گشته. در اسلام عزیز، زن جلوه‌ی جمال خداست و محبت و عواطفِ زنانه شعاعی از رحمت و عطوفت و نعمت‌های خدادیِ او است و هیچ مردی حقِ تجاوز به آن را ندارد. در اسلام عزیز، اگر مردی بخواهد همراهی زنی را داشته باشد، باید به او نفقه داده و خرجِ خوراک و پوشاک و آرایش او را نیز بدهد. باید مهریه او را داده و با کمال حرمت و احترام با او برخورد نماید. حتی زن وظیفه شرعی پختنِ غذا و دادنِ شیر به فرزند را هم ندارد. در اسلامِ عزیز، زن در خلقت برابر با مرد است و تفاوتِ انسانیِ میان مرد و زن رعایت تقوای الهی است. در اسلام عزیز، گفتگو و نشستن مرد در نزد همسرِ خود عبادت است. در اسلامِ عزیز، تفاوتی در زن یا مرد بودن نیست؛ بلکه هر انسانی تقوایش فُزون تر باشد، برتر و بالاتر است و الگوی دیگران می‌شود؛ در پایان، ضمن تاکید بر این که باید موضعِ ما در قبالِ غرب به جای دفاع تنازع باشد، بیانی دیگر از فرمایشات امام را به عنوان حسن ختام عرض خواهیم کرد:

 

وقاحت غرب اینجا ظاهر میشود؛ اینها با این‌ همه ضربه‌ای که به زن و به حیثیّت زن و به کرامت زن وارد آورده‌اند، خودشان را پرچم‌دار حقوق زن وانمود میکنند!

 

نویسنده: کارگروه پژوهشی رهجویان

این پست چقدر مفید بود؟

برای رتبه بندی روی یک ستاره کلیک کنید!

نظر خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما درج نخواهد شد