احکام ماه رمضان (۱): حکم شرعی گرفتن روزه با وجود شیوع کرونا

زمان تقریبی مطالعه: ۲ دقیقه
۰
(۰)

حکم شرعی گرفتن روزه با وجود شیوع کرونا:

برای عده ای از مردم عزیزمان این سوال مطرح است که با شیوع و فراگیریِ بیماریِ کرونا و ترسِ از سرایتِ این بیماری به دیگران، آیا امسال در ماهِ مبارکِ رمضان روزه گرفتن بر ما واجب است یا خیر؟ خوب این عزیزان از طرفی دوست دارند توفیق روزه داری را از دست ندهند و از طرفِ دیگر نیز نگران هستند که خودشان و دیگران مبتلا به این بیماری نشوند.

خوشبختانه باید عرض کنیم که یکی از آثار روزه داری علاوه بر آثار زیادِ معنوی که این عبادتِ بزرگ الهی دارد، اثر آن بر تقویت سیستمِ ایمنی بدن در افرادِ سالم است. ما در کشورمان در سال های گذشته شاهد این بوده ایم که کنگره های بین المللی و همایش هایی از طرفِ مجامعِ دانشگاهی و نهادهای علمی برگزار شد و عنوانِ این همایش ها ارتباط میان روزه و سلامتی بود و بیش از ۶۰۰ مقاله ی علمی و کتاب هایی در این زمینه به چاپ رسید و حتی پزشکانِ ما به این نتیجه رسیدند، که روزه داری میتواند در پیشگری از سرطان هم موثر باشد. اینجاست که شاهدِ خوبی میتوانیم داشته باشیم بر عظمتِ توصیه های ائمه ی اطهار علیهم السلام که در فرمایشاتشان اینطور آمده که کم غذا خوردن مفید برای بدن است و روزه داری باعث می شود که موادِ نامناسب و زائد از بدن دفع شوند.

با توجه به این مقدمه عرض می کنیم که روزه داری برای افراد سالم در ماه مبارک رمضان واجب است و این افراد باید روزه هایشان را بگیرند، اما کسانی که خدای ناکرده مبتلای به بیماریِ کرونا شده اند، یا در قرنطینه هستند، یا تحتِ درمانِ پزشک هستند، این افراد باید به توصیه ی پزشک متخصصِ خود عمل کنند. اگر ایشان تشخیص داد که روزه برای این افراد مضر است و ضرر به بدنِ آن ها وارد می کند، در اینجا نه تنها روزه داری برای آن ها واجب نیست، بلکه اگر ضرری به بدنِ آنها برسد روزه داری حرام است.

از قبل از شروع ماه مبارک، پیامبر معظم اسلام مردم را آماده میفرمود برای ورود در این عرصه‌ی خطیر و والا و پربرکت؛ «قد اقبل الیکم شهر اللَّه بالبرکه و الرّحمه». در خطبه‌ی روز جمعه‌ی آخر ماه شعبان، بنا به روایتی اینطور فرمود: خبر داد، توجه داد به مردم که ماه رمضان فرا رسید. اگر بخواهیم در یک جمله ماه رمضان را تعریف کنیم، باید عرض کنیم ماه فرصتها... اگر از این فرصتها بتوانیم درست استفاده کنیم، یک ذخیره‌ی عظیم و بسیار ارزشمندی در اختیار ما خواهد بود. (۱۳۸۶/۰۶/۲۳)

حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای

این پست چقدر مفید بود؟

برای رتبه بندی روی یک ستاره کلیک کنید!

نظر خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما درج نخواهد شد